BILDANALYS!!!
GENOMGÅNG
Kursplanen i bild (Vad jag ska lära er) består av tre viktiga delar.
- Bildframställning (Att göra bilder).
- Redskap för bildframställning (Hur man gör bilder).
- Bildanalys (Att tänka och prata kring bilder).
Detta ingår i Bildanalys (ur kursplanen):
- ”Bilder som behandlar frågor om identitet, sexualitet, etnicitet och maktrelationer och hur dessa perspektiv kan utformas och framställas.
- Massmediebilders budskap och påverkan och hur de kan tolkas och kritiskt granskas.
- Samtida konst- och dokumentärbilder samt konstverk och arkitektoniska verk från olika tider och kulturer i Sverige, Europa och övriga världen. Hur bilderna och verken är utformade och vilka budskap de förmedlar.
- Ord och begrepp för att kunna läsa, skriva och samtala om bilders utformning och budskap.”
Analys = att dela upp något i mindre bitar och titta närmare på bitarna var för sig.
Bildanalys = Att dela upp ett konstverk (i teorin) och titta närmare på delarna var för sig.
Exempel på dessa delar att titta närmare på i ett konstverk:
- Vad ser du (helhet)?
- Personer?
- Bakgrund?
- Färger?
- Ljus/mörker?
- Stämning?
- Händelser?
Bildanalys sker oftast i två steg.
- Ytligt betraktande. (Vad ser du? Vad finns på bilden? Vilka färger /ljus...?)
- Djupare betraktande (Vad är det för personer med på bilden? Vilka är dem? Vad händer? Hur är stämningen? Vad har precis hänt/ska precis hända? Vilken stämning är det i bilden? Vad gör färgerna och formerna för bilden? Vad får du för känslor när du tittar på bilden? Varför?)
Vad påverkar någons bildanalys (alltså sättet en person analyserar en bild)?
-Erfarenheter, vad han/hon varit med om/sett tidigare i livet. Vad han/hon är van vid. Vad han/hon gillar/ogillar/är är rädd för... Mer?
UPPGIFTER:
Uppgift 1: Gemensam bildanalys. Klassen + Marika. Muntlig.
Uppgift 2: Bildanalys i smågrupper. 5 i varje grupp. Muntlig och skriftlig.
Uppgift 3: Enskild bildanalys. Skriftlig.
No comments:
Post a Comment